Alstom dezvoltă 15 noi trenuri Coradia Stream pentru România
Vizita a fost organizată la invitația furnizorului Alstom, în conformitate cu Contractul nr. RUIC 257/25.03.2022, care prevede furnizarea a 37 de rame electrice interregionale de tip Coradia Stream – RE-IR-1, conform celor de la ARF.
Obiectivele vizitei
Principalele obiective ale vizitei la fabrica Alstom au fost:
- finalizarea „Testelor de Acceptare în Fabrică” (FAT) pentru rama electrică interregională Coradia Stream – unitatea TS07;
- inspectarea capacităților de construire a ramelor Coradia Stream (RE-IR-1) din fabrică;
- prezentarea stadiului producției din fabrică pentru proiectul RE-IR-1;
- discuții tehnice și clarificări privind derularea Contractului nr. RUIC 257/25.03.2022;
- semnarea documentului aferent testelor FAT pentru rama TS07.
Delegația ARF a fost însoțită de un reprezentant al EGIS, supervizorul Contractului nr. RUIC 257/25.03.2022. Testele FAT sunt o etapă esențială ce trebuie finalizată înainte de livrarea ramelor electrice Coradia Stream către ARF și intrarea acestora în circulație.
Livrarea ramelor electrice
După finalizarea testelor FAT și semnarea documentului aferent, Alstom va expedia rama electrică TS07 către România, unde va fi recepționată de ARF și predată operatorului național de transport feroviar de călători SNTFC „CFR Călători – S.A.”. Alte unități ale ramelor electrice interregionale vor fi livrate conform contractului pe rutele: București – Constanța; București – Craiova; București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara; București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad; București – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Calendarul livrărilor
La fabrica Alstom din Bautzen, în prezent sunt în lucru 15 trenuri Coradia Stream, cu livrări programate între octombrie și decembrie 2025, câte trei trenuri lunar. Din ianuarie 2026, livrările vor crește la patru trenuri pe lună. Proiectul este gestionat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, desfășurându-se în două etape. Prima etapă a fost finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar a doua etapă este cofinanțată prin Programul Transport (PT) 2021-2027.
Impactul proiectului
Proiectul va eficientiza și îmbunătăți calitatea serviciilor publice în transportul feroviar de călători pe rute interregionale, contribuind la conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, reducerea timpilor de călătorie și îmbunătățirea nivelului serviciilor publice. Valoarea totală a proiectului este de 1.708.996.863,41 lei, cu o finanțare nerambursabilă din partea fondurilor FEDR de 1.213.523.359,27 lei.
Acest demers subliniază angajamentul României de a moderniza infrastructura feroviară și de a îmbunătăți transportul public, având un impact semnificativ asupra mobilității cetățenilor.

