Declinul importurilor de motorină din România către Ucraina
Importurile de motorină din România către Ucraina au suferit un declin dramatic în primele zile ale lunii octombrie, scăzând la doar 1.500 de tone, ceea ce reprezintă o reducere de 12 ori față de aceeași perioadă din septembrie, conform grupului de consultanță A-95.
Cauza scăderii volumelor de import
Motivul principal al acestei scăderi este interdicția impusă asupra importului de motorină din terminalul românesc din portul Constanța, care a intrat în vigoare pe 1 octombrie. Această măsură a fost luată ca urmare a sosirii unor cantități mari de combustibil de origine indiană în România, provenind de la firma de rafinare Reliance Industries, un important cumpărător de petrol rusesc.
Contextul sancțiunilor UE
Interdicția de import a produselor petroliere obținute din petrol rusesc este în conformitate cu cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni al Uniunii Europene, care va intra în vigoare pe 21 ianuarie 2026. Vama Energetică din Ucraina și Serviciul de Securitate au aplicat această măsură cu aproape patru luni mai devreme.
Impactul asupra pieței
La începutul lunii octombrie, singurul furnizor de motorină din România care reușea să livreze în Ucraina era OMV Petrom. Însă, transporturile de combustibil marin din Constanța au fost suspendate, iar pe 30 septembrie, Oscar Downstream a trimis trei autocisterne din terminalul din Roman, care nu au ajuns la cumpărători din cauza verificărilor vamale. Reprezentanții companiei au declarat că vameșii au nevoie de 2-3 săptămâni pentru procesarea testelor.
Oscar Downstream planificase să livreze 10.000 de tone de combustibil în Ucraina în luna octombrie, bazându-se pe ideea că doar terminalul de la Constanța va fi afectat. Însă, transporturile au fost blocate și din alte terminale, iar Vitaro Energy, care a avut cel mai mare volum de vânzări pe piața ucraineană luna trecută, a întâmpinat probleme similare cu inspecțiile vamale.
Surplus de combustibil în Constanța
Operatorii terminalului de combustibil din Constanța sunt îngrijorați că interdicția va dura, având în vedere că imposibilitatea de a expedia combustibil a creat un surplus de produs în rezervoare. În luna septembrie, în Constanța au sosit 372.000 de tone de motorină, dintre care aproximativ jumătate au fost de origine indiană.
Concluzie
Declinul importurilor de motorină din România către Ucraina, cauzat de interdicțiile vamale și sancțiunile internaționale, are implicații semnificative asupra pieței energetice din Ucraina, creând un surplus de combustibil și afectând livrările necesare pentru consumatori.

