Autostrada Transilvania: Proiect în Derulare
Antreprenorul asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 lucrează activ pe lotul de autostradă din județul Bihor, conform ordinului emis la sfârșitul lunii septembrie. Camerele solare de monitorizare au fost activate pe șantierul Chiribiș – Biharia, oferind imagini live disponibile publicului pe site-ul CNIR.
Transparență și Inovație
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat că această inițiativă reprezintă o premieră pentru șantierele de autostradă din România. Monitorizarea live a evoluției proiectelor va deveni o regulă pe toate șantierele derulate de CNIR, asigurând astfel transparență și acces pentru cetățeni.
Progresul Lucrărilor
Pe șantierul din Bihor, constructorul dispune de peste 260 de persoane și 330 de utilaje. Stadiul fizic al execuției este de 18%, iar lucrările de relocare a DN 19E au început pentru a facilita descărcarea circulației. De asemenea, s-au realizat progrese avansate la șase dintre cele 18 pasaje planificate.
Termenul de Finalizare
Lucrările au fost demarate înainte de termenul inițial, cu scopul de a profita de vremea favorabilă. Autoritățile sunt optimiste că deschiderea acestui lot se va realiza până la sfârșitul anului viitor, cu mult înainte de termenul stabilit prin contract, care este mai 2027.
Finanțare și Valoare Contractuală
Contractul cu Asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 are o valoare de 785 milioane lei, iar finanțarea provine din Programul Transport PT 2021 – 2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Istoricul Proiectului
Pe 15 martie 2024, a fost semnat contractul pentru încă 28,55 km de autostradă aferenți Autostrăzii Transilvania (A3), respectiv secțiunea 32C Chiribiș – Biharia. Acest tronson a avut un parcurs complicat, cu contractul de lucrări reziliat de trei ori anterior, iar ultima licitație pentru recontractare a fost lansată în 2022. Semnarea contractului a avut loc în vara anului 2023.
Preluarea Contractului
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a preluat contractul pentru construirea lotului Chiribiș – Biharia (28,5 km) din Autostrada A3 Transilvania de la CNAIR, având ca obiectiv finalizarea lucrărilor în cel mai scurt timp.
Concluzie
Activarea camerelor solare pe șantierul autostrăzii Transilvania reprezintă un pas important spre transparență în proiectele de infrastructură rutieră din România, având potențialul de a îmbunătăți încrederea publicului în derularea acestor mari lucrări.

