Poșta Română pe Locul Întâi în Regiune
Poșta Română a obținut un scor de 69,5, plasând România în grupa țărilor de nivel 8 al dezvoltării serviciilor poștale, între Islanda și Belarus. Acest rezultat reprezintă o îmbunătățire față de nivelul 6 atins în anii anteriori și față de scorul de 68,8 obținut anul trecut.
Servicii Poștale în Nivelul 8
Conform Uniunii Poștale Universale (UPU), țările cu nivelul 8 oferă servicii poștale cu o valoare adăugată semnificativă, contribuind la o creștere economică mai mare. Alături de România, la același nivel se află și Republica Moldova, Serbia, Cehia, Bulgaria, Croația, India, Maroc, Norvegia, Portugalia, Vietnam și Luxemburg.
Clasamentul Global al Excelenței Poștale
În categoria liderilor în excelență poștală, nivelul 10 este rezervat țărilor cu infrastructuri poștale mature. Doar șapte țări au atins acest standard, printre care se numără Elveția, Germania, Japonia, Olanda, Australia, Franța și Austria. Elveția rămâne lider mondial pentru al nouălea an consecutiv.
Performanța Poștei Române pe Componente
Poșta Română a excelat în componenta de fiabilitate, cu 91,3 puncte, urmată de acoperire (77,9 puncte) și rezistență (63,6 puncte). Cu toate acestea, relevanța serviciului a obținut cel mai slab scor, 30,9, în scădere față de 40,5 anul trecut. În Europa de Est, Poșta Română este întrecută de Bosnia și Herțegovina, Ucraina, Polonia, Ungaria, Croația, Serbia și Bulgaria, având în vedere că Republica Moldova este singurul stat din regiune aflat în urma României.
Definirea Punctajelor
Punctajul de relevanță reflectă competitivitatea operatorului în segmentul său principal, iar fiabilitatea măsoară rapiditatea și predictibilitatea livrării, scoruri ridicate contribuind la încrederea consumatorilor. Scorul de rezistență evaluează adaptabilitatea la șocuri economice și sociale, iar acoperirea se bazează pe conectivitatea rețelei poștale internaționale.
Diversificarea Veniturilor și Relevanța pe Termen Lung
Succesul unei companii poștale necesită diversificarea veniturilor și menținerea unei prezențe fizice. UPU subliniază că operatorii care se bazează pe o singură strategie au performanțe slabe. În contextul creșterii comerțului electronic, operatorii poștali trebuie să devină platforme multi-servicii pentru a rămâne relevanți.
Concluzie
Îmbunătățirea Poștei Române în clasamentele internaționale subliniază progresul semnificativ, dar dependența de serviciile tradiționale riscă să o facă irelevantă pe termen lung dacă nu se adaptează la cerințele în continuă schimbare ale consumatorilor.

