Trenul PESA în teste la Sinaia
„Ramă PESA la intrare în stația Sinaia” este titlul celei mai recente postări referitoare la trenul polonez fabricat pentru România, care se află în prezent în perioada de teste. Primul tren PESA destinat României a început testele la Făurei în vara acestui an, sosind în țară în a doua parte a lunii mai. Acesta face parte dintr-un lot de 62 de trenuri concepute pentru traficul regional și suburban, achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) prin intermediul Fondului pentru Modernizare.
Recepția și livrările trenurilor
La începutul lunii trecute, ARF a anunțat că două trenuri regionale PESA au fost recepționate preliminar în Polonia. Aceste rame electrice sunt parte din lotul celor 62 de rame electrice regionale RE-R, destinate traficului regional. Valoarea totală a proiectului este de 2.326.921.993,03 lei (aproximativ 470.246.750 euro), din care 450.447.684,02 lei (circa 91.030.795,23 euro) reprezintă contribuția Beneficiarului, incluzând TVA.
Termenele de livrare
PESA va accelera livrarea a 20 de rame de lung parcurs (RE-IR), achiziționate prin PNRR. Pe de altă parte, termenele de livrare pentru cele 62 de trenuri regionale de scurt parcurs (RE-R) se vor prelungi cu până la șase luni, conform anunțului din vară al ARF. Această prelungire este explicată prin accelerarea livrării celor 20 de rame electrice de lung parcurs, pentru a respecta termenul stabilit în jalonul PNRR.
Termenele actualizate
Termenul nou pentru livrarea trenurilor de lung parcurs este octombrie 2026, iar pentru trenurile de scurt parcurs, iulie 2027.
Trenurile PESA reprezintă un pas important în modernizarea transportului feroviar din România, având un impact semnificativ asupra eficienței și calității serviciilor feroviare.

