Provocarea Wizz Air privind ajutorul financiar pentru TAROM
Wizz Air Ungaria și Wizz Air Malta au introdus pe 17 iulie o acțiune împotriva ajutorului de restructurare de 95,3 milioane de euro acordat TAROM, solicitând anularea deciziei Comisiei Europene. Acțiunea a fost publicată pe 27 octombrie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Motivarea acțiunii Wizz Air
Wizz Air contestă în instanță decizia Comisiei Europene, susținând că evaluarea situației TAROM a fost eronată. Compania a invocat opt motive pentru care instanța ar trebui să anuleze decizia:
- Ajutorul nu se încadrează în Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate, deoarece TAROM face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi.
- Comisia nu a verificat dacă TAROM a epuizat toate opțiunile de pe piață.
- Decizia nu stabilește că planul de restructurare este realist, coerent și cuprinzător și nu demonstrează restabilirea viabilității pe termen lung fără ajutor de stat suplimentar.
- Nu se stabilește necesitatea intervenției din partea statului și efectul stimulativ al acesteia.
- Decizia nu stabilește caracterul adecvat al ajutorului.
- Nu se stabilește proporționalitatea ajutorului.
- Decizia nu conține o examinare adecvată și limitează efectele negative ale ajutorului.
- Comisia Europeană a încălcat obligația de motivare.
Contextul ajutorului acordat TAROM
Comisia Europeană a aprobat pe 29 aprilie un ajutor de stat de 95,3 milioane de euro pentru TAROM, care include anularea unei datorii de aproape 50 de milioane de euro și o injecție de capital de circa 46 de milioane de euro. Sectorul aviatic a fost grav afectat de restricțiile pandemice, iar multe companii au necesitat ajutoare de stat pentru a supraviețui. Wizz Air și alte companii private din Europa au contestat ajutoarele primite de companiile de stat.
Acțiuni legale anterioare și recuperarea fondurilor
Wizz Air a contestat ajutoarele de stat acordate TAROM și Blue Air, însă toate acțiunile în instanță au fost respinse până acum. Statul român are de recuperat aproape 200 de milioane de lei din falimentul Blue Air. Anul trecut, Comisia Europeană a ordonat recuperarea unui ajutor de aproape 34 de milioane de euro pentru Blue Air, considerând că planul de restructurare nu era fezabil.
Starea actuală a TAROM
După primirea ajutoarelor de la Comisia Europeană, TAROM a renunțat la sloturile de pe aeroportul Heathrow din Londra, a vândut avioane vechi și a raportat profit pentru primul semestru din 2024. Deși compania a obținut ajutor de stat, aceasta continuă să aibă nevoie de fonduri. Rezultatele financiare pentru 2024 nu au fost încă publicate, iar Tribunalul General al CJUE a respins o acțiune anterioară a Wizz Air referitoare la un ajutor de aproape două milioane de euro pentru TAROM.
Concluzie
Contestația Wizz Air împotriva ajutoarelor de stat pentru TAROM subliniază tensiunile dintre companiile aeriene de stat și cele private în contextul redresării economice post-pandemie, având potențiale implicații asupra viitorului financiar al TAROM și al sectorului aviatic din Europa.

