de la subventii la maturizare o noua etapa pentru piata europeana de vehicule electrice 690cc5c49679d

De la sprijin financiar la dezvoltare: o nouă eră pentru piața europeană a automobilelor electrice

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Contextul Electromobilității Europene

La cea de-a cincea ediție a Hungarian Battery Day, experți din domeniul electromobilității au discutat despre ecosistemul vehiculelor electrice, evidențiind schimbările majore din ultimul deceniu. Oskaras Alšauskas a subliniat că cererea globală de baterii a evoluat, iar aplicațiile în sectorul energetic, inclusiv vehiculele electrice, reprezintă aproape 90% din aceasta. Creșterea accelerată a cererii în China, susținută de schemele de sprijin, a determinat Europa să recupereze decalajul datorită standardelor de emisii de CO₂ și creșterii competitivității.

Performanța Pieței Europene în 2025

Chris Heron a menționat că vânzările de vehicule electrice în Europa au crescut cu 40% în 2025, atingând 20% din totalul mașinilor noi, cu progrese notabile pentru branduri precum Volkswagen și BMW. Totuși, incertitudinea reglementărilor, în special în privința obiectivelor pentru vehicule cu emisii zero din 2035, rămâne o provocare majoră.

Provocările Pieței din România

România a înregistrat o creștere de aproape 40% în septembrie 2025, după o perioadă de scădere a vânzărilor din cauza reducerii subvențiilor. Vehiculele electrice au ajuns să reprezinte 49% din vânzări, iar segmentul pur electric (BEV) a crescut cu 52%, atingând circa 6% din total. Totuși, infrastructura de încărcare rămâne insuficientă, cu mai puțin de 5.000 de puncte publice de încărcare, față de ținta de 22.400 până în 2026.

Progresele în Ungaria, Cehia și Slovacia

În Ungaria, circa 2% din cele patru milioane de autoturisme sunt electrice, sprijinul guvernamental concentrându-se pe flotele comerciale. În Cehia, absența programelor de subvenții a dus la o creștere mai lentă, în timp ce Slovacia beneficiază de patru producători auto activi și de un număr crescut de mașini electrice, cu aproximativ 5% din vânzările de mașini noi fiind electrice.

Publicitate
Ad Image

Importanța Sustenabilității în Politicile de Sprijin

Vorbitorii au subliniat că sistemele de subvenții discontinue au destabilizat piața și că este nevoie de politici pe termen lung. Exemplele Danemarcei și Belgiei au demonstrat cum reformele fiscale pot stimula adoptarea vehiculelor electrice. În Ungaria, sprijinul se îndreaptă spre electrificarea flotelor comerciale.

Piața Second-Hand a Vehiculelor Electrice

Dezvoltarea unei piețe funcționale pentru vehiculele electrice second-hand este esențială. Chris Heron a menționat că cererea există și că vehiculele electrice se vând rapid. Oskaras Alšauskas a subliniat că maturizarea pieței europene depinde de existența unei piețe de mașini electrice second-hand funcționale.

Potențialul Tehnologiei Vehicle-to-Grid (V2G)

Tehnologia V2G, care permite vehiculelor electrice să funcționeze ca unități de stocare, ar putea transforma aceste vehicule în active energetice distribuite, oferind flexibilitate rețelei electrice. Chris Heron a evidențiat că capacitatea totală a vehiculelor electrice din Europa ar putea alimenta toate locuințele din Spania timp de un an.

Concluzie

În ciuda progreselor inegale, optimismul este palpabil în industria electromobilității din Europa Centrală și de Est, sugerând că această regiune este pregătită să devină un pilon important al tranziției europene către mobilitatea electrică.

Distribuie acest articol
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *