Contextul global al prețurilor combustibilului
Închiderile de rafinării din ultimii ani, lucrările de mentenanță planificate, reparațiile neprevăzute și atacurile ucrainene care afectează exporturile de produse petroliere ale Rusiei au dus la înăsprirea piețelor de produse rafinate la nivel mondial. Analiștii estimează că un surplus pe piața de țiței ar putea reduce prețurile de referință ale contractelor futures în 2026, însă cererea mare pentru benzină și distilate medii complică această prognoză optimistă.
Marjele de rafinare în creștere
Marjele de rafinare din America de Nord și Asia sunt la cele mai ridicate niveluri din finalul anului 2023 și începutul anului 2024, cu valori și mai mari în Europa, pe fondul pregătirilor pentru interzicerea importurilor de produse obținute din țiței rusesc de către UE, începând cu 21 ianuarie. Această interdicție face parte din pachetul de sancțiuni adoptat în iulie, care vizează și restricționarea importurilor de combustibili procesați din petrol rusesc prin țări terțe.
Impactul sancțiunilor și al conflictului din Ucraina
Atacurile cu drone ale Ucrainei asupra rafinăriilor rusești au dus la o reducere a capacității de procesare și export a Rusiei, determinând clienți precum Brazilia să caute alte surse de aprovizionare. Sancțiunile impuse de SUA asupra companiilor Rosneft și Lukoil afectează, de asemenea, fluxurile globale de produse petroliere, deoarece cumpărătorii încearcă să evite riscurile asociate cu sancțiunile secundare.
Probleme operaționale la rafinării
Rafinăria Dangote din Nigeria, cea mai mare din Africa, se confruntă cu probleme operaționale, inclusiv opriri neplanificate și suspiciuni de sabotaj. În același timp, capacitatea de rafinare în Occident a scăzut, cu închideri definitive ale unor rafinării în Europa și SUA din cauza profitabilității slabe, în timp ce noi complexe au fost dezvoltate în Orientul Mijlociu și Asia. Ca urmare, marjele de rafinare au crescut, permițând rafinorilor americani să depășească estimările de profit.
Prețurile combustibililor în România
În România, prețurile carburanților au stagnat recent, însă au existat 10 scumpiri consecutive premergătoare, cu o creștere cumulată a prețului motorinei de 44 de bani pe litru. Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a declarat că nu sunt motive pentru o creștere a prețului carburanților. OMV Petrom, liderul de piață, afirmă că prețul carburanților este influențat de cotațiile internaționale, care se află într-o perioadă de volatilitate din cauza scăderii capacității globale de rafinare și a sancțiunilor internaționale.
Concluzie
În concluzie, pe fondul problemelor globale de rafinare și al sancțiunilor internaționale, România se confruntă cu o volatilitate a prețurilor combustibililor, care poate avea un impact semnificativ asupra economiei și consumatorilor.

