Atacurile ucrainene asupra terminalului petrolier rusesc
Atacul asupra terminalului Caspian Pipeline Consortium (CPC) din Novorossiisk, prin care țițeiul kazah ajunge la Marea Neagră, a avut loc în dimineața zilei de sâmbătă, la ora 4:00, când drone navale au lovit terminalul, oprind astfel încărcarea vaselor cu țiței. Aproximativ 80% din exporturile de petrol ale Kazahstanului trec prin acest terminal, care este o sursă principală de petrol pentru România.
Contextul atacului
Incidentul a survenit la câteva ore după ce Ucraina a atacat două petroliere, considerându-le parte a flotei „din umbră” a Rusiei, utilizată pentru a ocoli sancțiunile internaționale. Prima navă, Kairos, sub pavilionul Gambiei, a explodat în Marea Neagră, în timp ce naviga fără marfă din Egipt spre Novorossiisk. Un al doilea petrolier, Virat, a fost de asemenea lovit în apropierea coastei Turciei.
Reacția Kazahstanului
Ministrul Energiei din Kazahstan a condamnat atacul asupra unei „infrastructuri critice pur civile”, numindu-l „inacceptabil” și a activat un plan pentru redirecționarea exporturilor de petrol pe rute alternative. Kazahstanul subliniază importanța sistemului de conducte CPC în menținerea stabilității energetice globale și a avertizat că atacurile asupra acestuia pot avea consecințe grave pentru securitatea energetică internațională.
Impactul asupra pieței
Un reprezentant al CPC a declarat că nu au fost înregistrate victime în rândul personalului și contractorilor și că sistemul de protecție a oprit conductele relevante, fără scurgeri de petrol în Marea Neagră. Cu toate acestea, atacul pune presiune asupra prețurilor carburanților în România, având în vedere că terminalul din Novorossiisk este esențial pentru rafinăriile Petromidia și Petrobrazi. Această situație contribuie la volatilitatea prețurilor, amplificată de sancțiunile americane asupra companiilor rusești din regiune.
Concluzie
Atacul asupra terminalului petrolier din Novorossiisk subliniază riscurile continue pentru securitatea energetică globală și impactul direct asupra piețelor de țiței, iar efectele asupra prețurilor carburanților în România se preconizează a fi semnificative.

