Reabilitarea căii ferate Brașov – Sighișoara se va finaliza în 2030
Asociația Pro Infrastructură (API) anunță că reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Sighișoara, un tronson de 110 km, va dura mai mult decât s-a estimat inițial, finalizându-se abia în 2030. Contractele pentru această lucrare au fost semnate în 2020, cu un termen de execuție de 4 ani; însă experiențele anterioare pe alte loturi sugerează întârzieri semnificative, estimându-se timpi de implementare între 8 și 10 ani.
Impactul asupra legăturilor feroviare
Linia Brașov – Sighișoara este crucială pentru conectarea Capitalei și Brașovului cu Curtici, Cluj-Napoca și nord-vestul țării. La momentul actual, timpul de parcurs depășește 4 ore, iar după finalizarea lucrărilor, acesta ar trebui să scadă la puțin sub 3 ore. Din cei 110 km, peste 60 km vor fi pe 15 variante de traseu nou, la viteză de 160 km/h.
Blocaje și provocări în execuție
API subliniază că există temeri legate de secțiunea Cața – Archita, unde alunecările de teren majore, declanșate de lucrări în 2021, nu au fost încă rezolvate. CFR nu a aprobat reproiectarea propusă, iar soluțiile necesare par a fi prea costisitoare. Acest lucru ar putea duce la întârzieri suplimentare de 1-2 ani, doar pentru licitație.
Pe secțiunea Apața – Cața, ritmul de foraj al tunelurilor a fost lent, cu doar 5,5 km forați din totalul de 24 km. În acest ritm, API estimează că străpungerea tunelurilor va avea loc abia în 2029, iar traficul feroviar nu va începe mai devreme de 2030. De asemenea, situația din gara Brașov rămâne problematică, având în vedere că liniile 1-3 au fost redeschise recent, iar lucrările pe liniile 4-6 sunt încă în desfășurare.
Progrese pe secțiunea Sighișoara-Archita
Antreprenorul responsabil pentru capătul Sighișoara-Archita a realizat progrese mai bune, circulându-se pe fir nou de la Sighișoara până la Albești Târnava. Totuși, dificultățile lucrărilor sunt mai mari comparativ cu cele de pe Brașov – Apața. API avertizează că promisiunile CFR de finalizare în 2026-2027 sunt nerealiste, estimând că linia nouă va fi complet funcțională abia în 2030.
Concluzie
Întârzierile semnificative în reabilitarea căii ferate Brașov – Sighișoara ridică semne de întrebare asupra eficienței gestionării infrastructurii feroviare din România, afectând mobilitatea regională și dezvoltarea economică a zonei.

