Afaceri de familie: prognoză optimistă
Europa va fi regiunea cu cea mai rapidă expansiune a numărului de afaceri de familie în acest deceniu, estimându-se o creștere de 12%, de la peste 4.000 în 2025 la aproape 4.600 în 2030. America de Nord și Asia-Pacific sunt așteptate să înregistreze cele mai mari creșteri de venituri, cu 97%, ajungând la 12 trilioane de dolari, respectiv 9 trilioane de dolari.
Planuri de extindere
Peste jumătate dintre afacerile de familie din Europa (51%) intenționează să-și dezvolte operațiunile în regiune în următorii doi ani, urmate de America de Nord cu 48% și Asia-Pacific cu 40%.
Statistici globale
În prezent, afacerile de familie totalizează peste 18.000 de entități și reprezintă 22% dintre companiile din întreaga lume, în creștere de la aproape 16.200 în 2020. Se estimează că numărul acestora va depăși 19.700 până în 2030, reflectând un avans de 22% între 2020 și 2030. Asia-Pacific are cele mai multe afaceri de familie, respectiv 7.595, urmată de America de Nord cu 5.152, Europa cu 4.084, Orientul Mijlociu cu 528, Africa cu 377 și America de Sud cu 352.
Riscuri și provocări
Incertitudinea economică este percepută ca cel mai mare risc de către 69% dintre afacerile de familie, urmată de amenințările cibernetice (69%) și de majorarea tarifelor vamale (70%). Tensiunile geopolitice sunt menționate de 73% dintre participanți ca amplificând incertitudinea economică. De asemenea, 40% dintre participanți investesc în inovație și inteligență artificială pentru a crește eficiența operațională.
Guvernanța și succesiunea
Guvernanța eficientă este esențială pentru succesul pe termen lung al afacerilor de familie, iar planificarea succesiunii rămâne o prioritate critică pentru 49% dintre participanți. Provocările de guvernanță includ incertitudinea cu privire la persoanele responsabile de luarea deciziilor (37%) și planificarea succesiunii funcțiilor de conducere (36%).
Acceptarea schimbărilor
Tot mai multe afaceri de familie iau în considerare schimbări în structura de proprietate, cu 26% care iau în calcul atragerea de investiții externe sau participații de capital, 19% care caută să crească participația conducerii din afara familiei, 12% care intenționează să se listeze la bursă și 3% care vor să vândă afacerea integral.
Concluzie
Creșterea optimismului și a expansiunii afacerilor de familie sugerează o adaptabilitate și o căutare a inovației care ar putea sprijini dezvoltarea economică pe termen lung, în ciuda riscurilor și provocărilor existente.

