Constructorii de autostrăzi pot demara proiecte din fonduri proprii
Antreprenorii din domeniul autostrăzilor ar putea începe lucrările pe cheltuiala lor în anul viitor, conform discuțiilor purtate de premierul Bolojan cu reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Acesta a menționat că, în cazul în care constructorii și CNAIR ajung la o înțelegere, se poate găsi o modalitate de a începe lucrările mai devreme, deși plățile nu vor putea fi efectuate în cursul anului viitor.
„Cu cât lucrările la proiectele strategice încep mai repede și se termină mai repede, cu atât este un câștig pentru cheltuieli, deoarece nu mai actualizăm cheltuielile și nu mai indexăm sumele, ceea ce aduce beneficii financiare directe pentru stat și pentru Ministerul Finanțelor”, a declarat Bolojan.
Proiecte de autostrăzi amânate din lipsă de fonduri
Printre proiectele menționate se află Drumul Expres Arad – Oradea, pentru care CNAIR a transmis ordin de începere a lucrărilor pe lotul 1 abia din 1 martie 2027, din cauza limitărilor bugetare. Acest tronson ar urma să fie executat în anul în care ar fi trebuit să fie finalizat inițial.
În luna mai, a fost semnat contractul pentru execuția primului lot de 33,7 km al Drumului Expres Arad – Oradea, atribuit unei asocieri de constructori din România și Ucraina, valorând 2,32 miliarde lei (fără TVA). Proiectul este finanțat prin Programul Transport 2021-2027 și prevede execuția acestui sector de drum în 24 de luni.
Structura Drumului Expres Arad – Oradea
Drumul Expres Arad – Oradea are o lungime totală de 120,47 km, împărțit în trei loturi:
- Lotul 1 (33,7 km) + drumul de legătură la DN 79 – Salonta (5,3 km)
- Lotul 2 (39,7 km) + drumul de legătură până la granița cu Ungaria (10 km)
- Lotul 3 (47,07 km) + drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km)
Proiecte suplimentare și contextul bugetar
Există și alte proiecte de autostrăzi amânate, care au câștigători desemnați, dar fără contracte semnate. Acestea includ două loturi din A7 Pașcani – Suceava, câștigate de UMB. Grupul condus de Dorinel Umbrărescu a mai realizat lucrări de autostrăzi pe cheltuiala proprie, iar impactul crizei bugetare va influența disponibilitatea altor constructori de a face același lucru.
Concluzionând, demararea proiectelor de autostrăzi pe cheltuiala constructorilor ar putea accelera dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, oferind beneficii economice și logistice, dar depinde de capacitatea acestora de a suporta costurile inițiale în contextul unor bugete restrânse.

