Introducere
CFR SA a anunțat lansarea unei noi rute feroviare de aproape șase kilometri între stațiile Ilia și Mintia, parte a unui proiect de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Gurașada – Simeria.
Detalii despre proiect
Lucrările au fost realizate în cadrul contractului de modernizare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate, cofinanțat din Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și Programul Transport 2021 – 2027. Noua variantă de traseu, cu o lungime de 5,885 km, este cu 1,216 km mai scurtă decât varianta veche, permițând astfel o viteză maximă de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă.
Infrastructura podurilor
Pentru realizarea acestei rute, au fost construite trei poduri feroviare peste râul Mureș, având o lungime totală de 1,3 km și o valoare estimată de peste 290 de milioane lei:
- Podul nr. 1, lungime 384 m, situat la intrarea în localitatea Brănișca dinspre Deva;
- Podul nr. 2, lungime 435 m, amplasat în zona Castelului Josika;
- Podul nr. 3, lungime 486 m, aflat la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană.
Toate cele trei poduri au o înălțime de 1,95 m, sunt realizate din tabliere metalice și cuve de beton armat, fiind fundate direct în rocă. Tehnologia modernă utilizată a permis construirea podurilor pe maluri, care au fost ulterior lansate în poziția finală, reducând impactul asupra râului Mureș.
Beneficiile noii rute feroviare
Principalul avantaj al noii variante de traseu este reducerea timpului de parcurs. În prima etapă, timpul de călătorie va fi de 18 minute pentru trenurile de călători și 20 de minute pentru trenurile de marfă pe firul I între Ilia și Mintia. După darea în exploatare a variantei nou-construite pe firul II, estimată pentru februarie 2026, timpul de parcurs va scădea la 8 minute pentru trenurile de călători și 18 minute pentru trenurile de marfă.
Obiectivele proiectului
Contractul de reabilitare a tronsonului Gurașada – Simeria are ca obiectiv modernizarea a 40,88 km de infrastructură și suprastructură feroviară, inclusiv lucrări de terasamente, construcția a 17 poduri, 27 de podețe, 4 pasaje superioare, 3 pasaje inferioare, lucrări civile în 9 stații de cale ferată, electrificare și implementarea sistemului de siguranță a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R).
Impactul asupra economiei regionale
CFR SA subliniază că aceste mari proiecte de investiții, cofinanțate din fonduri nerambursabile, contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare, îmbunătățind calitatea transportului și sporind viteza de circulație. Aceste investiții au un impact major asupra relansării economiei regionale și consolidării relațiilor comerciale cu operatorii de transport.
Concluzie
Lansarea noii rute feroviare între Ilia și Mintia reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii feroviare din România, având potențialul de a transforma semnificativ transportul feroviar în această regiune.

