Poziția porturilor maritime în Europa în 2024
În 2024, porturile maritime ale Uniunii Europene au gestionat aproximativ 3,4 miliarde de tone de marfă, menținând același volum ca în 2023, dar sub cea mai mare valoare înregistrată în perioada 2014-2024, care a fost de 3,6 miliarde de tone în 2019.
Topul porturilor europene
Portul Rotterdam din Olanda rămâne principalul port de transport maritim de marfă din UE, cu un volum de 397 de milioane de tone de marfă în 2024. Acesta este urmat de portul Antwerp-Bruges din Belgia, care a gestionat 244 de milioane de tone, devansând portul Hamburg din Germania cu 97 de milioane de tone.
Creșteri și scăderi în gestionarea mărfurilor
Dintre primele 10 porturi din UE, 4 au raportat o creștere a tonajului de marfă gestionat în 2024 comparativ cu anul precedent, cele mai mari creșteri fiind observate la porturile din Valencia (+3,6%) și Algeciras (+2,6%) din Spania. În contrast, portul Constanța din România a înregistrat o scădere semnificativă de 14,3%, alături de portul Gdańsk din Polonia, care a avut o scădere de 11,0%.
Poziția României în clasamentul european
Conform datelor Eurostat, în 2023, România ocupa locul al 13-lea în topul țărilor europene în funcție de volumul de marfă gestionat în porturi.
Concluzie
Scăderea semnificativă a volumului de marfă gestionat de portul Constanța poate avea implicații importante asupra competitivității economice a României în contextul comerțului maritim european.

