Fraude în domeniul ride-sharing
Fiscul a descoperit o fraudă majoră în sectorul transportului alternativ, cu prejudicii estimate la sute de milioane de lei. Procurorii DNA au deschis mai multe dosare penale în legătură cu această situație. Un exemplu relevant este o firmă din Constanța, înființată în urmă cu 2 ani, având un patron născut în 1901, ceea ce ar însemna că acesta ar avea 124 de ani. Conform documentelor, firma ar trebui să aibă peste 500 de angajați, însă, în realitate, anul trecut, aceasta avea doar doi angajați.
Prejudiciul și companiile implicate
Fiscul a estimat un prejudiciu de 175 de milioane de lei, implicând aproape 130 de firme care operau ilegal. O singură firmă avea 230 de mașini, fără a avea casă de marcat sau a declara veniturile. Companiile utilizau contracte de comodat fictive, prin care șoferii își înscriau mașinile personale la firmă, formalizându-se astfel pe platformele mari de ride-sharing. Acestea plăteau șoferii „la negru”, fără a fi fiscalizați.
Trendul fraudelor în transportul alternativ
Tudor Rudău, șeful Direcției Generale Anti-Fraudă, a declarat că evaluarea riscului fiscal în acest domeniu a început în anul 2022, când au fost inițiate controale antifraudă. Prejudiciile constatate au crescut de la 51 de milioane de lei în 2022, la 55 de milioane în 2023, și se estimează că vor ajunge la 250 de milioane în 2024, iar până la finalul anului 2025 pot depăși 370 de milioane de lei.
Modul de operare al firmelor
Conform lui Rudău, firmele implicate sunt, de fapt, societăți paravan care nu dețin active, clădiri sau autoturisme. Prin contractul de comodat, șoferii își pun autoturismele la dispoziție pentru a efectua transport alternativ. Aceste societăți intermediază între șoferi și platformele de ride-sharing, fără a declara veniturile realizate.
Măsuri viitoare
În urma creșterii fraudelor, ANAF va implementa, începând cu mai 2025, o declarație informativă prin care operatorii de transport alternativ vor trebui să transmită lunar date de interes fiscal. Aceasta va ajuta ANAF să aibă o imagine mai clară asupra fenomenului și să identifice mai ușor fraudele.
Cazul din Constanța
În legătură cu firma din Constanța, Tudor Rudău a menționat că aceasta este sub observația ANAF și a sugerat că vârsta patronului ar putea fi o greșeală de tastare, fiind posibil ca acesta să fie născut în 2001.
Concluzie
Descoperirile recente ale Fiscului subliniază amploarea fraudelor în domeniul transportului alternativ, ceea ce ar putea determina măsuri mai stricte de reglementare și un impact semnificativ asupra pieței de ride-sharing.

