Decizia tribunalului din Orleans
Un tribunal administrativ din Orleans a anulat vânzarea numelui orașului Vendôme către Louis Vuitton, parte a grupului LVMH, pentru suma de 10.000 de euro. Această vânzare, aprobată în februarie 2021 de consiliul local, prevedea cedarea mărcii „Vendôme” pentru 10 ani, exclusiv pentru bijuterii. Primarul Laurent Brillard a explicat că orașul nu își vinde numele, ci permite utilizarea termenului „Vendôme” în contextul unei colecții de bijuterii.
Contestația asociației locale
Decizia de cesiune a fost contestată de o asociație locală, care a considerat că suma de 10.000 de euro este derizorie, având în vedere valoarea patrimonială și culturală a numelui. Tribunalul a confirmat că, deși marca poate fi cedată legal, municipalitatea nu a justificat adecvat prețul propus. Instanța a subliniat că a fost „imposibil să se verifice modalitățile de calcul ale sumei”. Vânzarea a fost astfel anulată din cauza excesului de putere în decizia consiliului municipal din 4 februarie 2021.
Context și implicațiile deciziei
Autoritățile locale percep acest proces ca pe o bătălie simbolică, având în vedere că Institutul Național pentru Proprietate Intelectuală (INPI) respinsese cererea de înregistrare a mărcii „Vendôme” de către Louis Vuitton în iulie 2022. Prin urmare, tranziția devenise nulă de facto. Totuși, cazul ridică întrebări despre limitele comerciale ale patrimoniului local și valorificarea simbolurilor identitare în scopuri private. Decizia tribunalului din Orleans ar putea servi ca precedent, stabilind că autoritățile locale trebuie să justifice riguros valoarea economică a bunurilor imateriale cedate.
Concluzie
Cazul Vendôme subliniază importanța evaluării corecte a valorii patrimoniului local în contextul comercial, având potențialul de a influența viitoarele tranzacții similare.

