Makita își reconfigurează producția în România
Producătorul japonez de unelte electrice Makita își accelerează strategia de relocare a producției pentru piața americană din China către alte regiuni, inclusiv România, ca reacție la politicile tarifare impuse de Statele Unite.
Prezența Makita în România
Compania deține o fabrică la Brănești, care este una dintre cele mai mari unități de producție ale sale în Europa. În anul precedent, Makita a realizat afaceri de aproape trei miliarde de lei, echivalentul a circa 588 milioane de euro, având aproape 1.800 de angajați. Activitatea de vânzări în România a fost desfășurată prin firma Makita România, care a avut afaceri de aproape 200 de milioane de lei, respectiv 40 de milioane de euro.
Strategia de relocare a producției
Motivul relocării producției la nivel global este influențat de tarifele impuse de SUA, care grăbesc formarea unor economii pe blocuri regionale. Pe termen lung, se estimează o creștere a cererii pentru produse fără fir, cu valoare adăugată ridicată. Makita adoptă o strategie de „producție multibază” prin diversificarea geografică a fabricilor sale, având ca obiectiv reducerea ponderei livrărilor din China de la aproximativ 60% în exercițiul financiar 2025 la 20% în semestrul al doilea al exercițiului financiar 2026.
Investiții și rețea globală de producție
Makita va continua să investească în unitățile sale de producție din diverse regiuni, indiferent de tarifele impuse de SUA, urmărind să dezvolte o rețea globală de producție care să asigure nearshoring, adică producția mai aproape de piețele de desfacere. La nivel global, Makita a realizat venituri totale de 2,35 miliarde de euro în prima jumătate a anului financiar, cu majoritatea afacerilor provenind de pe piețele externe, aproape două miliarde de euro.
Concluzie
Strategia de relocare a producției de către Makita în România reflectă adaptarea companiei la noile condiții economice și comerciale internaționale, subliniind importanța diversificării geografice în contextul provocărilor globale.

