Motivul retragerii Carrefour din România
Economiștii Cristian Păun și Radu Georgescu avertizează că intenția grupului francez Carrefour de a-și vinde operațiunile din România este un semnal clar al deteriorării economiei românești. Radu Georgescu a subliniat pe LinkedIn că scăderea vânzărilor Carrefour în România este un indicator al intrării economiei în recesiune. Cristian Păun a exprimat pe Facebook că această situație nu este un motiv de bucurie, ci de îngrijorare, având în vedere că marii retaileri își regândesc prezența pe piața locală din cauza scăderii consumului, măsurilor de austeritate și lipsei de predictibilitate fiscală.
Impactul asupra economiei românești
Georgescu a caracterizat retragerea Carrefour ca fiind „cel mai puternic mesaj de atenționare asupra economiei românești”. Potrivit publicației L’Informe, Carrefour a început să colaboreze cu o bancă de investiții pentru a evalua interesul potențialilor cumpărători pentru magazinele sale din România. Economistul Păun a criticat taxele excesive și atitudinea autorităților față de marile companii, subliniind că mediul de afaceri devine ostil, ceea ce ar putea determina plecarea altor retaileri.
Taxele și presiunea fiscală
Carrefour a plătit în 2024 126,5 milioane de lei impozit pe profit, reprezentând aproape 70% din profitul brut, la care s-a adăugat un impozit de 1% pe cifra de afaceri, introdus de Guvernul Ciolacu. Cătălin Teniță, consilier la Consiliul General al Municipiului București, a comentat că această presiune fiscală se înscrie într-un context în care marii retaileri europeni își reevaluează prezența în piețele afectate de taxele suplimentare.
Consecințele retragerii Carrefour
Păun a subliniat că plecarea Carrefour nu trebuie privită ca o victorie, ci mai degrabă ca un semnal de alarmă, deoarece o reducere a numărului de mari retaileri ar putea conduce la prețuri mai mari și la o calitate mai slabă a produselor. Georgescu a menționat că datele financiare ale Carrefour arată un impact direct al inflației și al creșterii taxelor asupra consumului românilor, evidențiind că economia a intrat în recesiune în trimestrul al treilea din 2025.
Concluzie
Retragerea Carrefour din România este un semnal alarmant pentru economia națională, evidențiind provocările cu care se confruntă mediul de afaceri local și impactul măsurilor fiscale asupra retailerilor internaționali.

