Resurse financiare pentru România
România dispune de resurse considerabile, incluzând 21 de miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și 43 de miliarde de euro din Fondul de Coeziune. Din această sumă, 31 de miliarde de euro sunt fonduri europene, iar restul reprezintă cofinanțare națională. Până în prezent, au fost cheltuite aproximativ 16-17 miliarde de euro.
Parteneriate public-private
Ministrul Dragoș Pîslaru a subliniat importanța parteneriatelor între sectorul public și cel privat pentru a genera avantaje economice și sociale. Aceste inițiative vizează reducerea poluării, creșterea competitivității și asigurarea echității sociale. De asemenea, el a menționat că, în contextul actual, România continuă să beneficieze de fonduri europene semnificative, chiar și în condiții de tensiuni fiscale.
Proiecte din PNRR
Joi va fi adoptată Hotărârea de Guvern care va transpune noile prevederi ale PNRR. Aceasta va include un tablou de bord național, care va prezenta 24.000 de proiecte din PNRR. Printre acestea se numără investiții în domeniul mobilității electrice, cum ar fi construcția a 1.000 de puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice, care vor fi finalizate până în august anul viitor, și 3.920 de puncte de reîncărcare printr-o altă componentă a PNRR.
Investiții în transport public
Investițiile în transportul electric includ achiziționarea a 1.135 de vehicule de transport public cu emisii zero, precum tramvaie, troleibuze și autobuze. Aceste inițiative vizează nu doar îmbunătățirea transportului public, ci și asigurarea unei infrastructuri sigure și eficiente pentru fluidizarea traficului.
Accesibilitate în zonele defavorizate
Ministrul Pîslaru a subliniat necesitatea de a crea accesibilitate în comunitățile defavorizate, unde lipsa infrastructurii de transport reprezintă o problemă majoră. Se va insista pe dezvoltarea sistemelor de transport public și pe instalarea stațiilor de încărcare în aceste zone, pentru a asigura un grad mai mare de coeziune socială.
Inovație în transport
În acest sens, se va implementa un instrument inovativ inspirat din modelul de leasing social din Franța, destinat sprijinirii dezvoltării transportului în comunitățile care nu sunt atractive pentru investiții private.
Aceste măsuri au potențialul de a transforma peisajul mobilității din România, asigurând un sistem de transport mai ecologic și accesibil pentru toți cetățenii.

