Producția de cozonaci în perioada sărbătorilor
În perioada Sărbătorilor de Iarnă, patiserii români estimează o producție de peste șapte milioane de cozonaci. Aceasta este o perioadă cu multe sărbători, iar în cazul în care cozonacii rămân nevânduți, se vor face reduceri de prețuri, iar produsele vor fi donate căminelor de bătrâni și copiilor. Prețul cozonacilor va fi, însă, cu cel puțin 12% mai mare față de anul precedent, din cauza influențelor costurilor cu energia și combustibilii.
Creșterea prețurilor și impactul pe piață
Președintele ROMPAN a declarat că majorările de prețuri de 20% – 30% nu pot fi justificate doar prin creșterea TVA-ului de 2%. El a subliniat că problema nu se află la producători, ci la intermediari, care profită de contextul economic actual. De exemplu, în luna august, prețul roșiilor nu a coborât sub patru lei, în ciuda sezonului. Popescu a menționat o scădere a vânzărilor de pâine cu 10% în ultimele trei luni, ceea ce reprezintă o problemă serioasă pentru industrie.
Exportul produselor de panificație
Aproximativ 10% din producția totală de cozonaci este destinată exportului, iar produsele congelate se vând foarte bine, inclusiv în Franța. ROMPAN își propune să dezvolte industria produselor congelate pentru export, având în vedere că există deja 3-4 fabrici mari în această direcție. Cu sprijinul măsurii DR 23 din Planul Strategic PAC 2023-2027, se așteaptă apariția a cel puțin patru fabrici mari pentru export.
Preferințele consumatorilor și adaptarea industriei
Românii continuă să prefere cozonacii tradiționali cu nucă, stafide și cacao. Cu toate acestea, industria s-a adaptat și oferă acum cozonaci cu diverse umpluturi, inclusiv cu cremă de fistic. ROMPAN, prima asociație din România înființată în 1990, cuprinde 140 de societăți care contribuie la 45-50% din producția de pâine a țării, 70% din producția de făină și 70% din producția de paste făinoase și biscuiți.
Concluzie
Creșterea semnificativă a prețurilor cozonacilor și a altor produse de panificație, în contextul scăderii vânzărilor, poate avea un impact major asupra industriei, punând presiune asupra producătorilor și crescând riscurile economice în sector.

