Pierderi financiare în rândul românilor
Un studiu realizat de banca digitală Revolut a arătat că o treime dintre români au suferit pierderi financiare ca urmare a sfaturilor neverificate primite din mediul online. De asemenea, 70% dintre respondenți se simt încrezători în capacitatea lor de a distinge informațiile financiare credibile.
Metodologia studiului
Studiul a fost efectuat de compania de cercetare Dynata cu ocazia Zilei Mondiale a Economiilor, pe 31 octombrie, pe un eșantion de 1.000 de respondenți reprezentativi pentru populația adultă din România.
Deciziile financiare bazate pe sfaturi online
Aproape 60% dintre respondenți au recunoscut că au luat decizii financiare fără a le verifica cu un profesionist. Dintre aceștia, 26% acționează ocazional, 11% frecvent și 21% rar, iar 42% nu urmează niciodată recomandări online.
Diferențe de gen în utilizarea sfaturilor financiare
Femeile sunt mai precaute, 47% dintre ele afirmând că nu urmează niciodată sfaturi online, comparativ cu 37% dintre bărbați. Tinerii cu vârste între 18 și 34 de ani folosesc ocazional aceste recomandări, în timp ce 63% dintre persoanele mai în vârstă nu caută astfel de consultanță online.
Teama de înșelăciuni
Pentru 45% dintre respondenți, principala barieră în a urma recomandările online este teama de înșelăciuni. Alte temeri includ schemele „pump and dump” (24%), schemele Ponzi (22%) și afirmațiile exagerate sau înșelătoare (17%).
Impactul pierderilor financiare
28% dintre respondenți au declarat că au pierdut bani, cei mai mulți raportând pierderi de până la 1.000 de euro (16%). Unul din cinci respondenți a urmat sfaturi online fără a suferi pierderi, în timp ce 22% nu au căutat niciodată sfaturi financiare online.
Încrederea în capacitatea de discernământ
69% dintre respondenți sunt încrezători în capacitatea lor de a distinge între sfaturi credibile și înșelătoare online. Bărbații (74%) sunt mai optimiști decât femeile (65%). Totodată, 50% dintre respondenți se consideră „oarecum încrezători” în judecata lor.
Concluzie
Studiul evidențiază necesitatea unei mai bune educații financiare în rândul românilor, având în vedere pierderile semnificative cauzate de urmarea sfaturilor online. Este esențial ca utilizatorii să fie mai critici și să verifice sursele înainte de a lua decizii financiare importante.

