Finanțări UE pentru mobilitatea ecologică în România
Uniunea Europeană a alocat peste 600 de milioane de euro pentru proiecte de mobilitate cu emisii reduse și dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Din cele 70 de proiecte selectate la nivel european, trei sunt din România, conform Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA).
Proiectele aprobate din România
Primul proiect, derulat de Rompetrol, vizează instalarea unei rețele de stații de încărcare rapidă în locații strategice de pe rețeaua europeană TEN-T, cu o finanțare recomandată de 2.010.000 de euro. Această inițiativă va contribui la extinderea infrastructurii pentru mobilitate electrică.
Al doilea proiect, EVConnect, are ca scop extinderea rețelei naționale de stații de încărcare prin instalarea unor încărcătoare de mare putere în 32 de locații, beneficiind de o finanțare de 4.080.000 de euro.
Cel mai mare proiect aprobat este cel depus de DP World, care vizează electrificarea terminalului din Portul Constanța. Acest proiect include instalarea de sisteme de alimentare a navelor de la țărm și modernizarea infrastructurii electrice, cu o finanțare de 19.823.241,50 de euro, acoperind aproape jumătate din valoarea totală a investiției.
Impactul proiectelor la nivel european
La nivel european, cele 70 de proiecte aprobate vizează modernizări în porturi, aeroporturi și rețele rutiere, extinzând rețeaua de puncte de încărcare publică cu peste 500 de noi locații. Aceasta include stații de mare putere pentru camioane electrice, contribuind astfel la tranziția sectorului de transport către soluții cu emisii reduse.
Aeroporturile vor beneficia de electrificarea echipamentelor de la sol și de instalarea unor surse suplimentare de alimentare pentru aeronave, având ca scop reducerea utilizării combustibililor fosili în operațiunile la sol.
Facilitatea pentru Infrastructura pentru Combustibili Alternativi
Finanțările sunt acordate prin Facilitatea pentru Infrastructura pentru Combustibili Alternativi (AFIF), un instrument cheie pentru accelerarea tranziției către mobilitatea verde. Comisia Europeană a anunțat că, din cauza epuizării fondurilor, cea de-a treia rundă de finanțare va fi anulată, urmând să fie analizate sumele rămase pentru un nou program de lucru.
Concluzie
Investițiile europene în infrastructura ecologică din România subliniază angajamentul Uniunii Europene pentru o mobilitate sustenabilă și reducerea emisiilor din transport, având un impact semnificativ asupra tranziției către soluții de transport mai ecologice.

